przewozy polska niemcy

O autobusach w Polsce

W Polsce pierwsze autobusy budowano w okresie międzywojennym w zakładach Ursus.
Były to niewielkie pojazdy na podwoziu lekkiej ciężarówki, nienadające się do obsługi większych miejscowości.

Ze względu na ograniczenia importowe, powstające wówczas firmy autobusowe zmuszone były sprowadzać z krajów zachodnich duże podwozia autobusowe (np.

Leyland) i budować karoserie we własnym zakresie (powszechnie stosowano wówczas karoserie drewniane z blaszanym poszyciem). Po 1945 produkcja autobusów władze postanowiły rozwinąć dwa duże zakłady w Jelczu i Sanoku.
W Jelczu budowano autobusy miejskie i pojazdy na licencji zagranicznej (czechosłowacka Škoda 706, później francuski Berliet, opracowano także hybrydę francuskiego nadwozia z węgierskim podwoziem Ikarusa 260).
Sanocka wytwórnia wyspecjalizowała się w midibusach (kolejne wersje autobusów San, później bardzo udany Autosan H9), przeznaczone na trasy dalekobieżne. Największą polską marką autobusów jest Solaris Bus & Coach, fabryka produkująca nowoczesne autobusy podmiejskie, miejskie i turystyczne, powstała na bazie istniejącej wcześniej montowni firmy Neoplan. W Polsce swoją działalność także prowadzi firma MAN Bus Sp.

z o.o.

? spółka należąca do koncernu MAN, specjalizująca się w produkcji autobusów miejskich.
Posiada dwa zakłady produkcyjne: finalny w Sadach w gminie Tarnowo Podgórne koło Poznania, oraz zakład produkujący szkielety stalowe autobusów, podwozia autobusowe i podzespoły do nich w Starachowicach.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus#Autobusy_w_Polsce

Dodatkowi pasażerowie ? sposób na zarobek?

przewozy polska niemcy Bardzo często w Internecie możemy natknąć się na ogłoszenia dotyczące wolnych miejsc na przykład w busach wyjeżdżających za granicę.

Takie ogłoszenia to możliwość uzyskania tańszego przejazdu dla osób zainteresowanych wyjazdem za granicę a także sposób na uzyskanie niewielkiej ilości pieniędzy przez kierującego.

Najczęściej kierowcy pokonujący dalekie trasy poruszają się busami, które posiadają kilka miejsc. Warto wtedy zabrać dodatkowych pasażerów ? dla właściciela pojazdu może to stanowić znaczny wkład w paliwo, a dla osób korzystających z takiej formy transportu może być to naprawdę wygodny przejazd w korzystnej cenie. Nic dziwnego, że taki transport busem jest bardzo rozpowszechniony i wiele osób korzysta z tej możliwości pokonania dalekiej trasy.

Autobus miejski - historia

Pierwsze autobusy powstawały na bazie samochodów ciężarowych.
Nadwozia były drewniane. Następnie ustaliła się forma specjalnych nadwozi autobusowych na adaptowanych do tego celu podwoziach z obniżoną w pewnym stopniu przez wygięcie podłużnic nad mostami ? podłogą nadwozie nieniosące lub nadwozie samonośne.

Nadwozia autobusów miejskich zaczęły być wykorzystywane także do budowy trolejbusów. Autobusy miejskie miały przez długi czas te same nadwozia co dalekobieżne i turystyczne.

Były to tylko wersje z tym samym kadłubem różniące się jedynie wyposażeniem, gdzie autobus miejski miał drzwi zamykane i otwierane zdalnie (siłownikiem lub ręcznym układem prostowodowym), dużo uchwytów dla pasażerów, oraz mniej siedzeń.
Z czasem dodawano więcej coraz szerszych drzwi, a także podniesiono dachy dla poprawienia widoczności dla pasażerów stojących.
Jako drzwi sterowane zdalnie stosowane są w autobusach i innych pojazdach komunikacji zbiorowej drzwi składane, odstawiane ? w widłach nośnych ? do wewnątrz (najczęściej) oraz na zewnątrz (zapewniające pełną szczelność).
Rozwój nadwozi samonośnych i wzrost poziomu przemysłu spowodował zróżnicowanie kadłubów autobusów dalekobieżnych i miejskich, gdzie te ostatnie miały coraz bardziej obniżoną podłogę (często tylko częściowo), aż do powstania konstrukcji niskopodłogowych.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus_miejski.

Widok do druku:

przewozy polska niemcy