radcy prawni śląsk

W Dzienniku Ustaw

W Dzienniku Ustaw ogłasza się akty prawne wymienione w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej1 oraz w ustawie o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych2.

Są nimi: Konstytucja, ustawy, rozporządzenia z mocą ustawy wydane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, rozporządzenia wydane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów, ministrów kierujących działami administracji rządowej, przewodniczących określonych w ustawach komitetów ? będących członkami Rady Ministrów, oraz Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, teksty jednolite aktów określonych w pkt 1-4, umowy międzynarodowe ratyfikowane za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie oraz oświadczenia rządowe w sprawie mocy obowiązującej tych umów, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego dotyczące aktów normatywnych ogłoszonych w Dzienniku Ustaw, uchwały Rady Ministrów uchylające rozporządzenia ministra, akty prawne dotyczące stanu wojny i zawarcia pokoju, akty prawne dotyczące referendum zatwierdzającego zmianę Konstytucji i referendum ogólnokrajowego, akty prawne dotyczące wyborów do Sejmu i Senatu, akty prawne dotyczące skrócenia kadencji Sejmu, akty prawne dotyczące wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, akty prawne dotyczące powszechnej lub częściowej mobilizacji i użycia Sił Zbrojnych do obrony Rzeczypospolitej Polskiej, akty prawne dotyczące stanu wojennego, akty prawne dotyczące stanu wyjątkowego, akty prawne dotyczące stanu klęski żywiołowej, uchwały Sądu Najwyższego w sprawie stwierdzenia ważności wyboru Prezydenta RP, wyborów do Sejmu i Senatu oraz ważności referendum zatwierdzającego zmianę Konstytucji i referendum ogólnokrajowego, obwieszczenia w sprawie sprostowania błędów, inne akty prawne, jeżeli odrębne ustawy tak stanowią. Źródło:

Sąd Najwyższy powołany jest

Sąd Najwyższy powołany jest do: Sprawowania nadzoru nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania ? jest to tzw.

nadzór judykacyjny (art.

183 ust.

1 Konstytucji).

Do środków służących wykonywaniu takiego nadzoru służą: rozpoznawanie kasacji oraz innych środków odwoławczych, podejmowanie uchwał rozstrzygających zagadnienia prawne ? zgodnie z art.
39817 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego ? jeżeli przy rozpatrywaniu skargi kasacyjnej wyłoni się zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości, wówczas Sąd Najwyższy może odroczyć wydanie orzeczenia i przekazać sprawę do rozstrzygnięcia powiększonemu składowi tego sądu.
Uchwały interpretacyjne Sądu Najwyższego nie mają waloru powszechnego obowiązywania ? jeśli nie uzyskały rangi zasady prawnej, to formalnie wiążą tylko w sprawie, w związku z którą zostały podjęte, Rozpoznawania protestów wyborczych oraz stwierdzania ważności wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, a także ważności referendum ogólnokrajowego i referendum ws.
Konstytucji RP. Rozstrzygania nadzorczego w stosunku do samorządów zawodowych: adwokatów, radców prawnych oraz notariuszy. Opiniowania ustaw i innych aktów normatywnych. Rozpatrywania skarg kasacyjnych na orzeczenia Trybunału do Spraw Sportu przy PKOl. Sąd Najwyższy może także wykonywać inne czynności przekazane przez ustawy. Sąd Najwyższy działa na podstawie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Ustawy o Sądzie Najwyższym z 23 listopada 2002 r.
(Dz.
U.

z 2016 r.

poz.

1254). Zgodnie z art.

4 ust.

2 ustawy, Sąd Najwyższy co roku przedstawia Sejmowi RP i Senatowi RP informację o swojej działalności oraz o wynikających z niej istotnych problemach.

Dokument jest dostępny w postaci druków: sejmowego i senackiego. W 2015 do Sądu Najwyższego wpłynęło 11 214 spraw, wśród których największą grupę stanowiły skargi kasacyjne i kasacje (7971), zażalenia (1057) oraz kwestie prawne (173 ).

Sąd rozpoznał 10 502 sprawy1.
Średni czas na oczekiwania na merytoryczne rozpoznanie sprawy wynosił: w Izbie Cywilnej, Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych i w Izbie Karnej ? 7 miesięcy ? do 10 miesięcy, a w Izbie Wojskowej ? 2 miesiące od daty wpływu2Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/S%C4%85d_Najwy%C5%BCszy_(Polska)

Internetowy System Aktów Prawnych

radcy prawni śląsk
Internetowy System Aktów Prawnych Internetowy System Aktów Prawnych ? baza z informacjami o powszechnie obowiązującym w Polsce prawodawstwie, stanowiąca część najstarszego i jednego z najbardziej znanych polskich systemów informacji prawnej, powszechnie dostępna na stronie Sejmu RP. Historia ISAP Prace nad pierwszym polskim systemem informacji prawnej rozpoczęły się w ośrodku informatycznym Biblioteki Sejmowej na podstawie decyzji Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 25 listopada 1974 r.
w sprawie utworzenia dziedzinowego Ośrodka Informacji Legislacyjnej ?Biblioteka Sejmowa? w ramach założeń Systemu Informacji Naukowej, Technicznej i Organizacyjnej SINTO. Pierwszym etapem tych prac było przygotowanie projektu systemu.
Niezależne propozycje w tym zakresie zaproponowali Andrzej Gwiżdż i Leszek Kubicki, którzy przedstawili projekt Centralnego Zautomatyzowanego Rejestru Aktów Prawnych (CZRAP) oraz Franciszek Studnicki, który opracował projekt systemu Forum.
Projekt CZRAP zakładał przygotowanie w pierwszej kolejności systemu zawierającego opisy bibliograficzne wszystkich polskich aktów prawnych, a następnie uzupełnienie go o teksty tych aktów.
Projekt FORUM przewidywał nie tylko utworzenie systemu informacyjnego, ale również tzw.

bloku edycyjnego wspomagającego prace legislacyjne. Do realizacji trafił projekt systemu CZRAP.

Pod zmienioną nazwą (Centralny Rejestr Aktów Normatywnych, w skrócie CRAN) stał on się elementem większego przedsięwzięcia pod roboczą nazwą System Informacji Legislacyjnej (SIL), który miał być przygotowany do 1990.
Założeniem budowy SIL było stworzenie następujących baz:Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Internetowy_System_Akt%C3%B3w_Prawnych
.

Widok do druku:

radcy prawni śląsk